Kontekstualna umetnost
Pol Arden
Pol Arden
Uz kod OKTOBAR25 dobijate 25% popusta na svaku porudžbinu do 30. oktobra! Dobro došli!
Edicija: Samonikla edicija u vremenu i prostoru
Broj strana: 275
Format: 11x18 cm
Godina izdanja: 2007.
ISBN: 978-86-84773-36-6
Ilustracije: Pol Arden
Korice: Saša Stojanović
Pismo: latinica
Povez: broš povez
Prevod: Bojana Janjušević
Izdavač: Kiša / Muzej savremene umetnosti Vojvodine
Cena: 880 din.
Već od početka 20. veka, brojni umetnici napuštaju područje idealizma, potpuno odbacuju tradicionalne oblike predstavljanja i napuštaju institucionalna mesta da bi uronili u poredak konkretnih stvari. Stvarnost postaje prva preokupacija, a posledica toga jeste prerada "sveta umetnosti", od galerije do muzeja, od pijace do samog umetničkog koncepta.
Pojavljuju se, dakle, nove umetničke forme i postupci: umetnička intervencija i angažovana umetnost aktivističkog karaktera, umetnost koja osvaja gradski prostor ili pejzaž, participativne ili aktivne estetike na polju ekonomije, medija ili spektakla. Umetnik postaje istinski učesnik u društvu koji često uznemiruje duhove. Umetničko delo odlučno usvaja novi pravac, problematiku, i više nego ikad jeste u vezi sa svetom takvim kakav je. Ono poziva na usvajanje sirove stvarnosti i to upravo u "kontekstu". Umetnost postaje kontekstualna.
Od tog zaokreta, koji je karakteristika moderne, a zatim savremene umetnosti, autor nas intrigira, oslobađajući nas samog prikaza teme. On daje prednost konkretnim primerima, ali i pitanjima koje ovi postupci pokreću.
Pol Arden je profesor istorije umetnosti i estetike na Univerzitetu u Amijenu. Redovan je saradnik revija Ar pres, Oko i Aršistorm, organizator izložbi, objavio je Umetnost, savremeno doba (Edicija "Pogled", 1997), Umetnost u političkom trenutku (Ukradeno pismo, 2000), Slika telo (Edicija "Pogled", 2001) Portretisani (s Elizabetom Nora, Edicija "Pogled", 2003).
Knjiga Pola Ardena KONTEKSTUALNA UMETNOST Umetničko stvaranje u urbanoj sredini, u situaciji, intervencija, učestvovanje govori o poznom modernizmu i savremenim umetničkim praksama koje se bave graničnim područjima i praksama istraživanja odnosa subjekta i sveta, uže: konteksta, umetnika, i gledaoca. Nije reč o novom umetničkom pravcu ili pokretu, već o specifičnoj promeni ponašanja umetnika prema delu i delovanju u prostoru i vremenu konkretnog života. Pod terminom „kontekstualna umetnost“ se podrazumeva skup oblika umetničkog izražavanja koji se razlikuju od umetničkog dela u tradicionalnom smislu: umetnost intervencije i angažovana umetnost aktivističkog karaktera (hepeninzi na javnim mestima, „manevri“), umetnost koja osvaja gradski prostor ili pejzaž (ulični performansi, pejzažna umetnost u određenoj situaciji...), estetike zvane participativne ili aktivne u oblasti ekonomije, medija ili spektakla. Kontekstualni umetnik se, pre svega, bavi stvarnošću, a ne simuliranjem, figurativnim opisom ili igrom privida u medijskim prostorima umetničkog prikazivanja i izražavanja.
Knjiga Pola Ardena je napisana na jasan i pregledan način sa brojnim primerima i razjašnjenjima o prirodi interventne prirode savremene umetnosti. Autor je na očigledan i analitičan način razjasnio odnose između umetničkog činjenja i različitih potencijalnih konteksta. Bojana Janjušević je napravila odličan prevod Ardenove knjige KONTEKSTUALNA UMETNOST.
Knjiga KONTEKSTUALNA UMETNOST je instruktivno teorijsko štivo o savremenoj umetnosti i kulturi. Interdisciplinarni karakter ove knjige je takav da će je čitati likovni umetnici, arhitekte, umetnici novih umetničkih praksi, istoričari umetnosti, sociolozi kulture, ali i široka publika zainteresovana za savremene umetničke i kulturalne produkcije.
Beograd, 26. maj 2007.
dr Miško Šuvaković, redovni profesor FMU i Interdisciplinarne studije Univerziteta umetnosti u Beogradu